יום ראשון, 17 באפריל 2011

Studio GAINAX

זה נחשב יחסית Hardcore לאהוב סדרות רק על סמך הסטודיו או היוצר שלהן. במקרה של סטודיו GAINAX, לאהוב את הסדרה על סמך הסטודיו - זה רק מובן מאילו.

וזה לא שלא היו להם סדרות רעות, אלא פשוט שהסדרות הטובות הן טובות בכ"כ הרבה רמות, שזה מכפר לגמרי על כשלונות העבר.



סטודיו GAINAX התחיל את דרכו אי שם בשנת 1981 בתור סטודיו של סטונדטים אשר עשו סרטון פתיחה לכנס DAICON III של Nihon SF Taikai - ארגון יפני של כנסי מד"ב שקיים משנת 1962 וקיים עד היום (דרך אגב, מעניין אם DAICON משמעותו - כנס גדול, לא הצלחתי למצוא פירוש).

שנתיים לאחר מכן, בכנס DAICON IV החברים חזרו לעוד סיבוב ויצרו עוד סרטון פתיחה, אשר מראה את הילדה הקטנה מלפני שנתיים, הפעם בתור נערה. סרטון הפתיחה היה מרשים מאוד לתקופתו ועורר תגובות נלהבות.

בגלל בעיות זכויות יוצרים בזמנו מול פלייבוי (העלמה לובשת חליפת שפנפנה של פלייבוי) הסרטונים מעולם לא קיבלו שחרור רשמי וכמעט נעלמו מדפי ההיסטוריה. רק בזכות גירסאת לייזרדיסק (דיסק שגדול בערך פי 2 מהדיסק שאנחנו מכירים כיום, אבל מכיל בערך עשירית מכמות המידע) לא רשמית הסרטונים נשמרו, וכיום עותקים כאלה שווים אלפי דולרים.


בהמשך, הסטודיו הפך לסטודיו מקצועי לכל דבר ובשנת 1987 הוציא את הסרט המלא הראשון שלו - The Wings of Honneamise אשר עד היום נחשב לאחד מסרטי האנימה היותר טובים, אך הצלחתו בקופות הייתה פושרת. שנה לאחר מכן הסטודיו ניסה את כוחו שוב והוציא את ה-OVA אשר התחילה להכניס כסף לכיסי היוצרים - Gunbuster.

זה לא היה עד 1995, כאשר GAINAX הפיקו את הסדרה אשר באמת שמה אותם על המפה Neon Genesis Evangelion !!

בהמשך GAINAX הוציאו עוד סדרות מעולות אשר נחלו הצלחה רבה הן בתוך גבולות יפן והן מחוצה לה, כמו FLCL, Diebuster ו-Tengen Toppa Gurren Lagann.
אבל כמו שציינתי בפתיחה, עם כל הסדרות המעולות הללו תחת החגורה של הסטודיו האגדי, לא חסרים להם גם סדרות הזויות כמו Re: Cutie Honey, The Melody of Oblivion ו-Panty & Stocking with Garterbelt ואף סדרות שכשלו כשלון נחרץ כמו He is my Master ו-This Ugly and Beautiful World (חסכתי מכם את הקישורים לוויקיפדיה, אתם באמת לא רוצים לראות את הסדרות הללו).

בסופו של יום, הסדרות המוצלחות של GAINAX משאירות חותמת כ"כ חזקה ומשמעותית בצופה, שגם אם הם מועדים מדי פעם, הטעם הטוב נשאר בפה לאורך זמן.

עובדה משעשעת רגע לפני הסיום, הסטודיו טבע מונח שנקרא GAINAXING אי שם בשנת 1993, אשר משמעותו להנפיש כל שד (היחיד של שדיים) בנפרד, ובכך ליצור אפקט של קפיצה (bounce) יותר מציאותי, לטענתם.

Crossover מעניין
כיום הסטודיו מפיק סדרת סרטי Spin-off לסדרת Neon Genesis Evangelion המקורית. יצאו 2 סרטים מתוך ה-4 המתוכננים וסיים להוציא ממש לפני חודשיים סדרת רשת (איזה קטע, בדיוק דיברנו על זה לא מזמן) בשם Wish Upon the Pleiades.

העתיד כרגע אפלולי ולא ברור מה הכיוון הבא ש-GAINAX ייקחו, בין אם זו סדרת Mecha חדשה אשר תעיף לכולנו את הפוני, ובין אם זה עוד סדרה שתגרום לכולם להגיד "זה של GAINAX?!" (אני מסתכל עליך, Hanamaru Yochien) - מה שבטוח זה שלכולנו מצפה הנאה גדולה.

2 תגובות:

  1. אחלה פוסט. נהנתי לקרוא :)

    השבמחק
  2. אמנם פאנטי אנד סטוקינג הזויה וממש מטלטלת, אבל ניכרת בה ההשקעה המטורפת של גאינקס, ממש קרם דלקרם.
    ויש בעיה עם האנאמארו?! D:

    בקשר לפליאדות, יותר מ"סדרת רשת", זה היה יותר כמו "היי, הוצאנו לכם במכה 4 פרקים של 6 דקות" סגג

    השבמחק