יום ראשון, 3 באפריל 2011

Mahou Shoujo

מזה שנים רבות פוקדת את ערוצי הטלוויזיה היפנים תופעת הילדות הקסומות אשר מקבלות כוחות על מיצור פרוותי וחמוד והולכות להציל את העולם בעזרת קסמים ורצון טוב. תופעה שהתחילה בשביל לבדר ילדות צעירות והמשיכה בשביל לבדר גברים מזדקנים. לאן הגענו?

הצילה את העולם בעזרת רצון טוב ותחפושות

באמת שהייתי רוצה לתת לכם סיקור ארוך על ההיסטוריה של תת הז'אנר שנקרא היום Mahou Shoujo, אבל אני בטוח שזה ישעמם אתכם לקרוא את זה לפחות כמו שזה ישעמם אותי להקליד את זה, אז ממש בקצרה: אי שם בשנות ה-60 שילוב קטלני של סדרה על ילדה שהיא בעצם ילד שמצילה את הממלכה מהדוד הרשע שלה ומתאהבת (מתאהב?) בנסיך יפה תואר בשם "Himitsu no Akko-chan" ופופולריות הולכת וגוברת של סדרת הסיטקום האמריקאית "Bewitched" גרמה לאנימטורים רבים לנסות ולשחזר את ההצלחה הגועשת בקרב ילדות צעירות וליצור סדרות על נערות צעירות בעל כוחות כישוף אשר מצילות את העולם עם חיוך.
בהמשך, "Cutie Honey" הפכה להיות החלוצה של סדרה בעל כוכבת רגילה אשר משנה צורה לנערה קסומה בשביל להילחם ברוע.

עם השנים תת הז'אנר הזה תפס מעמד של סדרות המיועדות לנערות, אך עם עליית מוטיב ה-"moe" בקרב המעריצים היפנים, החלו לצאת סדרות על נערות קסומות אשר ייועדו יותר לגברים. שינוי מהותי כזה ניתן לראות בהבדל העצום בין Magical Girl Lyrical Nanoha לבין סדרת ההמשך A's (אני לא מכיר בקיום של StrikerS). כאשר הראשונה הייתה סדרה מתוקה, אם כי יבשה לרוב, על ילדה שאוספת יהלומים כדי להציל את העולם. בעוד שסדרת ההמשך הייתה מלאה קרבות אפיים אשר לא יביישו סדרת שונן מוצלחת.

קרבות כאלו לא נראו מאז מלחמת העולם השנייה

ובכן, הגענו לא מזמן לפרשת דרכים - מצד אחד, אפשר לקחת את הז'אנר הזה ולהשחיט אותו לגמרי בשביל גברים יפנים מזדקנים שנהנים לראות ילדות קטנות דו מימדיות. ומצד שני, האם אנחנו לא פוגעים בסיבה המקורית של קיום הז'אנר הזה מלכתחילה?

ואז באה Puella Magi Madoka Magica! 
 
במבט ראשון, נראה כי זה שילוב מטופש של הז'אנר החרוש עם הבימוי הפסיכודלי של SHAFT (אשר אני מעריץ, אבל זה סיפור לפעם אחרת) וזה באמת מה שחשבתי אחרי הפרק הראשון. אך למזלי שיכנעו אותי לנסות ולהמשיך לראות את הסדרה. הבמאי של הסדרה שבר פה כל מוסכמה אשר קיימת ויצר סדרת Mahou Shoujo אפלה וקודרת, ללא שינויי צורה נהדרים (FABULOUS!) וללא Fan-Service מיותר.

אמנם הסדרה טרם נגמרה, אך הקסם המיוחד שלה שבה אותי כבר לאחר 3 פרקים בלבד. לא ארחיב מדי על מנת לא להרוס (ובאמת שכאן כל פרט קטן יכול להרוס) אבל הצורה הכ"כ אמיתית שבה הדמויות בסדרה מתייחסות לכל ה"תיק הזה שנפל עליהן" בניגוד לשאננות של גיבורות העבר בסדרות ה-Mahou Shoujo באמת הצליחה לכבוש אותי.

נראית כמו ילדה תמימה לחלוטין, או שמא?

לסיום, אני רוצה להשאיר אתכם עם תהייה שעלתה לי במהלך הכתיבה - מדוע תמיד (או ברוב המוחץ של המקרים) גיבורת הסדרה מקבלת את כוחותיה מייצור פרוותי, קטן וחמוד?

2 תגובות:

  1. אחלה פוסט. כתיבה מעניינת ואהבתי את הבקיאות! הייתי ממליץ להרחיב את זה להרצאה אם יש לך כוח :)

    השבמחק
  2. כתבה מאוד טובה ומסכמת, לא חופרת מדי ונותנת תקווה.
    לדעתי מאדוקה זה סוף סוף סדרה שמחזירה את החצי הבוגר של הג'אנר לכיוון הנכון, אחרי שרוב סדרות המאהו שוג'ו המכוונות לבוגרים פנו למואה חלש ועלילה בזויה, סוף סוף יש סידרה שמודעת לזה שמקום ראשון זה העלילה, לכן היא כנראה אחת מהסדרות היותר טובות של השנה.

    השבמחק