יום שבת, 2 באפריל 2011

(Firefly (2002

כמה מתאים שהרשומה הראשונה בבלוג תהיה על סדרה מלפני כמעט עשור.



"גחלילית" (התרגום העברי ל-Firefly) הנה סדרת מערבון-חלל אשר בוימה ע"י ג'וס ווידון (באפי, אנג'ל, ובית הבובות  החדש יותר) ושודרה בשנת 2002 בערוץ Fox.

הסדרה מתרחשת בשנת 2517, ארבע שנים לאחר סיומה של מלחמה גדולה בה גוף גדול אשר נקרא Alliance הפך להיות הגוף אשר מושל ביקום. במהלך הסדרה אנו עוקבים אחרי קפטן מלקולם ריינולדס (נת'ן פיליון) וצוותו על חללית המשא Serenity מדגם Firefly (ועכשיו הבנו למה קוראים לסדרה כך). על מנת להימנע מספוילרים אני לא ארחיב יותר על עלילת הסדרה.

במהלך הסדרה אנו לומדים להכיר את חברי הצוות יותר לעומק ואני, אישית, הרגשתי חיבור מסוים לכל אחד מחברי הצוות בספינה בשלב כזה או אחר של הסדרה. זה, לדעתי, הדבר המקסים ביותר אשר הצליחו להעביר בסדרה. בדרך כלל בסדרות בעלות צוות גדול של שחקנים ראשיים הצופה מצליח להתחבר לפרוטגוניסט הראשי, או לאחד האנשים האחרים. אך מה שהצליחו ליצור כאן זה חיבור אמיתי לכל אחד ואחד מחברי הצוות בפרק זמן קצר יחסית (14 פרקים בלבד). המוטיבציה של כל דמות והמטרות כל כך אנושיות ואמיתיות, אפילו בעולם הבדיוני הזה של שנת 2517.

היקום הזה הוא מאוד ססגוני ומאוד מזכיר מצד אחד מערבונים ישנים דוגמת "הטוב, הרע והמכוער" ומצד שני  מתרחש בחלל ומזכיר סרטי מד"ב דוגמת "מלחמת הכוכבים". אם הייתי צריך לחשוב על יקום בדיוני אחר אשר דומה לו, הייתי אומר בלי להסס שהוא מזכיר לי את "קאובוי ביבופ".

הסדרה יודעת להעביר קטעים חזקים ואמוציונאליים מאוד, קטעי אקשן "כיפיים" ואף סצינות הומוריסטיות ובדיחות וכל זה בפרק אחד ואולי אף בסצינות עוקבות ועושה את זה בצורה מוצלחת מאוד!

אם עדיין לא השתכנעתם לרוץ ולראות את הסדרה, אתם כנראה ממש לא הקהל יעד שלה, אבל באמת שהסדרה מומלצת מאוד, גם לאנשים שלא אוהבים מד"ב.

עכשיו, הסיבה שבגינה החלטתי לכתוב על הסדרה. כמו שניתן להבין, לסדרה עונה אחת בלבד וזה בגלל שהיא בוטלה בגלל אחוזי רייטינג נמוך. אמנם לאחר מאמצים רבים של מעריצי הסדרה ג'וס ווידון הוציא סרט בשם Serenity (אשר אני מקווה לראות בזמן הקרוב) על מנת לסגור את קווי העלילה שנשארו פתוחים בסוף העונה הראשונה. אך זאת סדרה שתוכננה ל-7 עונות והיקום שווידון יצר כל כך מסיבי ורחב ומאוד חבל לי שאני לא אוכל להכיר אותו יותר.

זו לא הסדרה הראשונה אשר נחשבת מאוד מוצלחת בדיעבד, ומאוד חבל על כך. מדוע אנשים לא יודעים תמיד לזהות גאונות? אולי צופי Fox לא היו קהל היעד של הסדרה, אבל אני בטוח שערוץ אחר יכל לקנות את זכויות השידור מ-Fox ולהנות מאחוזי רייטינג הולכים וגדלים ומסדרה בעלת שם רציני. באמת שקשה לשפוט כמעט 10 שנים אחרי ואני לא באמת יודע מה היה המצב אז. אבל כולי תקווה שאולי בעתיד ווידון יחליט שהוא לא מיצה את היקום הזה לתומו והוא רוצה להרחיב אותו ועוד וללמד אותנו עוד על קפטן מלקולם ריינולדס (בהנחה שהוא לא מת בסרט), ובתקווה אולי אפילו מר פיליון יסכים לבוא ולגלם אותו שוב.

2 תגובות:

  1. נשמע חזק. אראה את זה ברגע שאצליח להשיג את זה

    תכלס איזה מסריח זה שסדרות עם תכנון לכמה עונות לא מקבלות עונות נוספות אבל מצד שני סדרות בלי תכנון כן מקבלות (נמלטים למשל). בסופו של דבר בסדרות כאלה העונות הנוספות סתם יוצאות מאולתרות ומעפנות וזה מוריד מהרמה שהעונה הראשונה הגיעה אליה

    השבמחק
  2. זה בהחלט מייאש כאשר מכריחים את היוצר לקצר או להאריך את היצירה שלו על מנת להרוויח יותר כסף או מכיוון שלא הרוויח מספיק.

    בשביל זה יוצר צריך להיות נאמן ליצירה שלו.

    השבמחק