יום חמישי, 4 באוגוסט 2011

הקדמה - Super Sentai


Super Sentai היא השם הגנרי עבור כל סדרות ה"קבוצה של לוחמי צדק לבושים בחליפות לטקס עם קסדות בצבעים שונים", מזכיר לכם משהו?
כן, Power Rangers היא העיבוד האמריקאי לסדרות ה-Super Sentai (הערה: מעכשיו אני פשוט אכתוב סנטאי) היפניות.

Mighty Morphin Power Rangers
השם הז'אנר שתחתיו נכנסת סדרת הסנטאי הוא ז'אנר ה-Tokusatsu (בעברית: צילום מיוחד - השם ניתן לסדרות עקב האפקטים המיוחדים שמשתמשים בהם). יחד עם סדרת הסנטאי קיימות סדרות רבות אחרות כמו Kamen Rider, Ultra Series, ועוד.
סדרת הסנטאי התחילה בשנת 1975 ועד היום יוצאת כל שנה סדרה חדשה מלבד 1978, אשר עקב הרייטינג הנמוך שקיבלה הסדרה מהעונה הקודמת, החליטו לתת לטעם המר לעבור.

יש מספר סטירואוטיפים בולטים בסדרות הסנטאי, אשר חדרו עמוק לתודעה של הקהל היפני.

1. המנהיג האדום. המנהיג של הקבוצה תמיד, אבל תמיד, ילבש את החליפה האדומה. זה יחסית נכון. אולי בעונות הממש ישנות האדום לא המנהיג, אבל לא הצלחתי למצוא עובדה חותכת. למה זה, אתם שואלים? האמת, לא מצאתי תשובה חד משמעית. הכי קרוב שהצלחתי להבין זה בגלל המשמעות של הצבע האדום בתרבות היפנית. אדום מסמל גבורה. ולכן הגיוני שהמנהיג של הצוות יהיה הגיבור מבינהם.

2. הרובוטים הגדולים שמתחברים לרובוטים עוד יותר גדולים. למען האמת, זה לא תמיד היה כך, רק בעונה השלישית של הסנטאי, Battle Fever J, נכנסו הרובוטים הגדולים לתמונה, מה היה הזרז לכך? תופתעו לשמוע, אבל היפנים הפיקו סדרה של ספיידרמן שנה קודם, בה לספיידרמן היה רובוט ענק. הקהל היפני אהב את זה, היוצרים ראו את הפוטנציאל, והשאר היסטוריה. הרובוטים התחילו להתחבר אחד עם השני רק עונה אחת לאחר מכן, ב-Denshi Sentai Denziman. אשר גם הייתה הסדרה הראשונה שהופקה לגמרי לבד ע"י Toei.

היה לו רובוט קודם

3. חליפות הלטקס שציינתי בתחילת הכתבה גם לא היו תמיד היו מוטיב בסדרת הסופר סנטאי, הן נכנסו רק בעונה השביעית של הסנטאי, Kagaku Sentai Dainaman.

4. שינוי הצורה של הסנטאי תמיד היה מרהיב, בתחילה הוא היה ללא כל מכשיר, בהמשך זה היה שרשרת, ובעונה ה-13 Denji Sentai Megaranger המכשירי סלולאר הפכו לסטנדרט.

ומה קורה היום?

היום אנחנו נמצאים בעיצומה של עונה מספר 35 של הסנטאי, Kaizoku Sentai Gokaiger, אשר המוטיב שלה היא פיראטים. בגלל שזה עונת "35th anniversary" - הביאו לסנטאי הפעם יכולת מאוד מגניבה - היכולת להשתנות לכל הסנטאים הקודמים ולהשתמש ביכולות שלהם, ובעצם זה מטרתם בסדרה - לגלות את היכולות של כל הסנטאי הקודמים בעזרת גילוי תכונות חשובות כמו אחריות, עזרה לזולת, וכו'.

העונות האחרונות של הסנטאי הופכות יותר ויותר לבוגרות, בין אם זה האופי של הסנטאי, ובין אם זה ההתנהגות של הרעים. אז נכון, עדיין בסוף כמעט כל פרק הרעים יגדילו את היצור התורן לגדול, הוא יחכה עד שהרובוט של הסנטאי יבנה את עצמו, ואז הם ישמידו אותו בעזרת תירוץ קיטשי כזה או אחר. אבל אם מתעלמים מהדקויות (בכל זאת, סדרה שמכוונת לבני נוער ומטה) אפשר למצוא סיפורים מגניבים ממש שלא נופלים מהרבה מאוד סדרות אנימה מוצלחות.

 אחרי עשרת אלפים שנים אני חופשיה , וזה הזמן לכבוש את כדור הארץ!
כמה מילים אחרונות על ה-Power Rangers (להלן: ריינג'רס), חבריהם האמריקאים של הסנטאי. בשנת 1992, חיים סבן לקח את קטעי האקשן של ה-Zyurangers (העונה הקודמת באותה שנה של הסנטאי) ודובב עליהם באנגלית, בנוסף הוא צילם מספר קטעים עם שחקנים אמריקאים ויצר את ה-Power Rangers! הטרנד הזה המשיך עד 2001, שם דיסני קנו את הזכויות של הריינג'רס. באותה עונה אחרונה של  סבן, הוא הפיק פרק מיוחד אשר נקרא All Red, בו הופיעו כל הריינג'רים האדומים עד אותה עונה. ב-2010 סבן קנה את הריינג'רס חזרה מדיסני, והיום הוא חזר להפיק את העונות הקודמות של הסנטאי בתור ה-Power Rangers!

אז בין אם אתם אוהבים סדרות אקשן, רובוטים ענקיים, או סתם חולי נוסטלגיה - Super Sentai זה בשבילכם! תיהנו.

16 תגובות:

  1. הזכרת עוד 2 סוגי סדרות שלא בדיוק ברור איך הן קשורות.
    מה הקשר בין קאמן ריידר ואולטרה סיריז לסופר סנטאי?

    השבמחק
  2. דווקא הסברתי (אולי זה לא היה ברור מספיק) - גם הן סדרות שנמצאות בז'אנר ה-Tokusatsu.

    השבמחק
  3. חיים סבן הזה גאון... גם פאוור רנג'רס וגם החתולים הסמוראים

    השבמחק
  4. ראית את הסרט של הגוקאיג'ר והגוסייג'ר? נכון סרט ענק?

    השבמחק
  5. בהחלט סרט אגדי.
    מי אתה? :)

    השבמחק
    תשובות
    1. סתם מישהו שעד עכשיו היה בטוח שהוא היחיד בישראל שצופה בסופר סנטאי. אם כבר מדברים, כבר ראית את פרק הסיום של גוקאיג'ר? אני ראיתי אבל עדיין בלי תרגום... מה שבטוח שאני אצפה בעונה החדשה, גו-באסטרז. אם כבר מדברים, ידעת ששורת ההנשין (שינוי הצורה) שלהם תהיה "איטס מורפין טיים"?! אני בטוח שזה נשמע לך מוכר :)

      מחק
    2. כן, ראיתי אותו כבר, הוא גם יצא מתורגם (ע"י קבוצת Over-Time).
      האמת - אני עדיין שוקל אם לראות גו-באסטרז או לא, זה נראה כמו עונה חלשה.

      מחק
    3. (אני יותר מעדיף את התרגום של tv-nihon)
      גו-באסטרז זה עונה יחסית טובה אבל אם אני צריך לבחור בין זה לבין אקיבהריינג'ר (הסדרה שיצאה כפרודיה לסנטאי בנוסף לגו-באסטרז) הייתי אומר שאקיבהריינג'ר יותר טוב, אבל גו-באסטרז לא רע בכלל וממש מומלץ

      מחק
  6. אגב אני רוצה לתקן כמה טעויות במאמר הזה.
    1) מגהריינג'ר הייתה עונה מספר 21 ולא עונה 13.
    2) בשנת 1978 לא יצאה עונה של סנטאי, לא מכיוון שהרייטינג היה נמוך, אלא מסיבה אחרת לגמרי.
    הסיבה הייתה שבהתחלה גוריינ'ר וג'.א.ק.ה לא נחשבו לחלק מהסדרה סופר סנטאי אלא שתי סדרות נפרדות, החליטו לעשות את הסדרה ספיידרמן בשנה זו ואז בשנת 1979, כשיצאה באטל פיבר ג'י היא נחשבה בהתחלה כעונה הראשונה של סנטאי, רק בשנת 1991 הוחלט להחשיב את גוריינג'ר ואת ג'.א.ק.ה כעונות הראשונות של הסנטאי.

    השבמחק
  7. איזו עונה הכי מומלצת?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש מספר עונות מומלצות.
      אם אתה נגיד רוצה עונות יותר ישנות, הייתי ממליץ על "קייוריו סנטאי ז'יוריינג'ר" משנת 1992 (זאת העונה שהפכה לעונה הראשונה של פאוור ריינג'רס). אם אתה נגיד רוצה משהו יותר חדש אז הייתי ממליץ על "נינפו סנטאי האריקנג'ר" (2002), בקורו סנטאי אבאריינגר (2003), טוקסו סנטאי דקהריינג'ר (2004) גאוגאו סנטאי באוקנג'ר (2006), אנג'ין סנטאי גו-אונג'ר (2008), סמוראי סנטאי שינקנג'ר (2009), טנסו סנטאי גוסייג'ר (2010), קייזוק סנטאי גוקאיג'ר (2011) (הכי אהובה עליי בינתיים), ועכשיו התחילה גם העונה החדשה, טוקומי סנטאי גו-באסטרז (ביט-באסטר (הריינג'ר הזהוב) זה אותו אחד שגילם את מג'י-יילו (הריינג'ר הצהוב) במג'יריינג'ר). אם אתה רוצה גם המלצה לעונות של קאמן ריידר אז תגיד. בכל מקרה פרקים מלאים של סנטאי אפשר למצוא בקישור: http://forums.tvnihon.com/viewforum.php?f=152&sid=a9a8e981dbd50e662afea3528f556f3c

      תהנה :)

      מחק
  8. שכחתי לציין משהו שיכול להיות שיפתיע את כולם.
    בפרק 43 של העונה ה-30 של הסדרה (באוקנג'ר) יש קטע שממש חשוב לעלילה של הפרק שמדברים בו בעברית.
    אני לא אעשה לכם ספויילרים...

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול לתת לי קישור פעיל לפרק?
      תודה מראש,מעריץ פאוור ריינג'רס שנגלה לעולם הסופר סנטאי.

      מחק
    2. אסור לדבר על הורדות בלתי חוקיות בבלוג זה.

      מחק
    3. Ido אני לא יודע על מה אתה מדבר
      מעריץ פאוור ריינג'רס שנגלה לעולם הסופר סנטאי.

      מחק
    4. אתה יכול למצוא את הפרק הזה בגוגל, פשוט תכתוב Boukenger episode 43

      מחק