יום רביעי, 10 באוגוסט 2011

SEE YA, SEIYUU!

יש הרבה תפקידים בעשיית סדרת אנימה, מוצלחת או לא. יש את התסריטאי, האנימאטור, מעצב הדמויות, במאים ומפיקים. אבל יש תפקיד חשוב לא פחות, האנשים שמכניסים את הנשימה האחרונה לגוף הדמות בשביל להפיח בה רוח חיים. הסייו. שחקני הקול. המדובבים (או "מדבבים" כפי שתיקן חברי השחקן.) אנשים אלה משקיעים לא מעט בשביל להפוך את האשליה לפניך לדבר אמיתי לכל דבר. איתה הדמות מתקשרת עם הסובבת אותה, מביעה רגשות, וגורמת להזדהות. ספק אם יש סדרות טובות שאין בהם את אותם אנשים שעושים ביצוע איכותי.



אם הם יכולים, אז גם אני!
לכן החלטתי להכין סדרת כתבות בנושא, ואתחיל עם אחת האהובות עלי: איה היראנו (EEEEHHH?!)


נולדה ב08.10.88 (למעשה הסייו הראשונה שאליה התחלתי לשים לב וצעירה ממני) ובילתה את רוב ילדותה בארה"ב. ב1998 הצטרפה למחלקת הילדים של קבוצת "ספייס קראפט"(קשור לסטארקראפט?), שדרכה החלה להופיע בפרסומות ובמהרה עשתה את תפקידה הראשון כסייו כדמות צדדית בסדרת ההארם הפנטזיונית, Angel Tails, ואפילו ב02-03 הייתה בלהקת קצרת חיים בשם "SpringS". בתחילת דרכה היא התמחתה בעיקר בדמויות צעירות אך בוגרות, ובשנת 2006 עם סיומה את התיכון, הודיעה לעולם על קיומה בקול גדול עם הופעתה כסוזומיה הארוהי, הבחורה והמלנכוליה, ההעלמות, האנחה והשעמום. (לא לשכוח מקרה של טרוליות של סטודיו הסדרה קיו-אני בחידוש של 2009).




איה היראנו כלומייארה. צעירה אך בוגרת.
תהילת העולם (או לפחות יפן ועוד כמה אוטאקואים בעולם) לא איחרה לבוא. היא קבלה באותה שנה את פרס "החדשה בעסק הכי טובה", והשתתפותה כליילה בנאנא ומיסה בדת' נוט הפופולריות רק הגבירו את הערצה כלפיה. גם בקריירת השירה עשתה חייל: הסינגלים של Bōken Desho Desho? וHare Hare Yukai מהארוהי גם זיכו אותה בפרסים, האלבום שהוציעה Riot Girl הגיע למקום גבוה במצעדי הפזמונים, בינהם הסינגלים LOVE★GUN וNeophilia. גם תוכנית טלווזיה משל עצמה היא קיבלה.

אך מכאן נראה שהדרך רק הדרדרה. על כל טעות שנעשתה רבבות של אנשים קמו להוקיעה. הידוע מבינהם היה מקרה צילום בגדי ים מביך, שלבשה את חזיית הביקיני "הפוך" (איפה היו שאר אנשי ההפקה אני שואל). ומכאן הרשימה עוד ממשיכה. בנוסף נדמה שהיראנו עושה את עבודת רועציה קלה יותר. התבאותיה של חייה האישים והמיניים הרסו לרבים מהמעריצים היפנים שמאמנים שהכוכבים צריכים להיות טהורים ונקיים. מה שלא מפריע להם לחדור לכל חריץ (כולל פרשת סקס). היה נסיון קטן ותמוה מצד היראנו שאמרה שיש לה סרטן במוח מאז היא הייתה בת 15, אבל היא לא רוצה לטפל בו כי הניתוח אמור לשנות לה את הקול.
שמועות אומרות שבעצם חברת ההפקה שבא היא מועסקת כרגע גורמות לה לעשות את מעשים אלה, שהם אלה ששולטים בחשבון הטוויטר שלה והבלוג, ואחראים לכל הופעותיה ההזויות. בנתיים היא הפסיקה להופיע בתפקידים חדשים, ויש שמבקשים לפטרה מתפקידים קיימים, כהארוהי או בפרולוג המצופה של באקמונוגאטארי בתפקידה הערפדית שינובו אושינו. אפילו הודיעה במאי האחרון היא מפסיקה לבנתיים את קריירת השירה שלה.

לסיכום: לדעתי היראנו עושה את תפקידה טוב, חבל שהיא נכנסה לכל התסבוכות האלו עם המעריצים וחברות ההפקה. אך חברינו ביפן צריכים ללמוד שגם הסייו אותם הם מעריצים הם אנושיים ובעלי מחשבות שלא תמיד מקובלות עליהם. בתקוה גם היראנו צריכה ללמוד שלא כל מחשבה היא צריכה לצייץ, סך הכל היא בן אדם מעניין וחבל שזה מה שקורה לה.
כרגע עוד יש לה דריסת רגל בסדרת השונן Fairy Tail וסדרות מהסוג הזה לא נגמרות מהר(להזכיר, חברו של יוצר הסדרה מוציא מנגה שממשיכה כבר 15 שנים וסדרת אנימה שמוציאה פרקים מאז 1999), אז נמשיך לשמוע אותה בזמן הקרוב לפחות.

2 תגובות:

  1. זה נראה קצת כמו קיצור הדברים שנכתבו עליה בסנקקו,
    על מה בעיקר אתה מבסס את הדברים שרשמת שקרו לה בתקופה האחרונה?


    פלוס היה נחמד אם היית נכנס קצת יותר לדקויות של מה שרשמת בנוגע למה שאוטאקו יפנים מצפים מהאיידולס שלהם, ואם אתה מדבר על נקודות מפתח בחיים שלה (נגיד פרשיות הסקס האחרונות) שאתה מגדיר בתור דברים דיי חשובים אולי כדאי שתפרט קצת יותר בנוגע אליהם..

    פלוס, רשמת בפסקה הלפני האחרונה כמה דברים שמבוססים כמעט ורק על דברים שאנשים רושמים בפורומים. "ויש שמבקשים לפטרה מתפקידים קיימים" יתכן שפספסתי אבל כמעט כל הדברים האלה נאמרו עד היום בהקשר לכך שיש אנשים שרושמים את זה ב2צ'אן.
    משהו שלא ממש ברור מהצורה שניסחת את זה.

    השבמחק
  2. כן, חלק נלקח ממה שנכתב עליה בסנקקו, כי נדמה שהאתר שם לעצמו להכפיש את היראנו כמה שאפשר. נמנעתי מלפרט כי אני לא אוהב עיתונות צהובה ורמת האמינות של זה אצלי מוטלת בספק.
    חלק מהדברים שהתבססתי עליהם גם הגיע מ4צ'אן וקישורים שהם שמו שם לכל מני אתרים ועצומות שקראו לפטר אותה. לא שמרתי את הלינקים בזמנו, וחיפוש בגוגל לא עזר לי למצוא את האתרים האלה לצערי. בכלל חלק גדול על הרקע של איה היראנו בכללי נדמה שנמחק מהאתרים (למשל דיבורים על היותה בעלת יכולת "לחוש" דברים), אבל בלי מקור שאני יכול להסתמך עליו העדפתי להשמיט מאשר להתחיל לחרטט.

    השבמחק